2005 EU
A Látható hangok program hatásán keresztül 2005-ben az EU számára bemutatott állásfoglalás.

Vissza - az előző menüponthoz

Művészeti tanulmányok az Európai Unióban

2005 március 9-11-ig meghívottként jelen voltam Brüsszelben az EU Science in Society
Fórum rendezvényén, ahol az európai tudomány minőségi javítása, versenyképessége volt
a téma. Szakemberek és politikai, társadalmi vezetők vitatkoztak a lehetőségekről, a szükséges
intézkedésekről. A záró plénumon hozzászólásomban hangsúlyoztam a tudományos
gondolkodás, az emberi kapacitás határait növelő, energiát és kreativ alkotóképességet,
intuíciót adó esztétikai tevékenységek szükségességét, főleg a gyermekkorban kifejtett
hatékonyságát, tudományos, gazdasági előnyeit. Javaslatomban kértem ennek a területnek
fontosságát megillető kezelését, mint az emberi tartalékok kibontakoztatásának
feltételét.Javaslatomat azonnal elfogadta a Jan Figel által vezetett Fórum, mely azóta
hosszú utat megjárva, sok szakmai támogató kiegészítést magában foglava megjelent az
Európai Unió ajánlásaként, ennek néhány pontját idézem:
Az Európai Parlament állásfoglalása 2009 március 24-én:
• Felszólítja a tagállamokat, hogy határozzák meg a művészeti esztétikai
oktatásnak, mint a szellemi kapacitás fejlesztése és a kreativitás terén
jelentős pedagógiai eszköznek a szerepét a gyorsan változó világban.
• Hozzanak különleges intézkedéseket a művészeti/esztétikai oktatás
előmozdítására a versenyképesség érdekében.
• Javasolja a művészeti-zenei oktatás beillesztését az óvodától minden szinten
a tagállamok iskolai tantervébe egy európai oktatási modell fejlesztése és
támogatása céljából.
• Készítsenek tanulmányokat a művészeti és kulturális oktatás hatásáról a
tanulók tudás- és készségszintjében.
• A szakma teremtsen egyensúlyt az elmélet és gyakorlat között, mivel az
iskoláknak a kultúrához való hozzáférés demokratizálásának fő helyévé kell
válnia.
A most megjelent új ének-zene tankönyvek segítségével be lehetne mutatni
Európának a kodályi elvek Magyarországon alkalmazott fejlesztő/befogadó
zenepedagógiai modelljét (óvodától 12 éves korig). Ezt kutatással és a
tanárképzésbe történő beépítéssel tovább kellene fejleszteni. Ehhez a munkához
felajánlom tapasztalataimat.
Antal-Lundström Ilona
a zenepedagógia professzora

Website Software